Навчання для школярів з особливими потребами подовжать

Навчання для школярів з особливими потребами подовжать

Відтепер школярам з особливими освітніми потребами може бути подовжено тривалість навчання на 2 роки. Це передбачено змінами до постанови КМУ, які Уряд ухвалив 21 серпня 2019 року.

Йдеться про учнів інклюзивних класів початкової та базової школи. На кожному з цих рівнів навчання може бути подовжено на 1 рік.

«Одна з головних цілей реформи освіти – щоб кожен учень міг досягти максимального успіху під час навчання в зручному для учня темпі. Тож, якщо дитина з особливими освітніми потребами з певних причин не може засвоїти вчасно освітню програму, то тепер для неї є можливість подовжити навчання на 2 роки», – прокоментувала рішення Уряду Міністр освіти і науки Лілія Гриневич.

Питання подовження тривалості навчання вирішуватиме команда психолого-педагогічного супроводу, відповідно до індивідуальної освітньої траєкторії, погодивши це з батьками або законними представниками дитини. Рішення команди впроваджується відповідним наказом керівника закладу.

Як зарахувати дитину з особливими освітніми потребами в позашкільний заклад і створити умови для її розвитку – Кабінет Міністрів України визначив відповідний Порядок. 

«Прийнята постанова вперше в Україні встановлює чіткі правила, як організувати інклюзивне навчання в позашкіллі. У документі ми прописали всі необхідні кроки – від того, що робити батькам для зарахування дитини, до дій адміністрації закладу та його засновників. Це дуже важливо, адже наша мета – розвивати інклюзію в різних закладах освіти. Раніше такі ж порядки вже були затверджені для дитсадків, шкіл, профтехів та вишів. Тобто відсьогодні правила організації інклюзії вже є для всіх рівнів освіти», — зазначив перший заступник Міністра освіти і науки Павло Хобзей.

Так, щоб дитину з особливими освітніми потребами зарахували до позашкільного закладу, її батькам або законним представникам треба подати відповідну заяву. До неї необхідно додати документи, які підтверджують наявність ООП (висновок ІРЦ, індивідуальна програма реабілітації особи з інвалідністю).

Відтак керівник закладу зобов’язаний створити інклюзивну групу. Він також має сформувати команду психолого-педагогічного супроводу, до якої входять педагогічні працівники, адміністрація закладу та за потреби інші спеціалісти. Ця команда працює над розробкою індивідуального навчального плану разом із дитиною з особливими освітніми потребами та її батьками.

Важливо, що для старту роботи інклюзивної групи заклад позашкільної освіти має відповідати таким вимогам:

  • архітектурна доступність будівель, приміщень та прилеглої території;
  • підтримка принципів універсального дизайну в сфері освіти;
  • відповідна матеріально-технічна та навчально-методична база.

Їх мають забезпечити адміністрація та засновники закладу.

Нагадуємо, що в липні набрав чинності порядок про відкриття інклюзивних груп у виші чи закладі профосвіти, а у червні – про створення інклюзивних груп у дошкіллі. Ще раніше, 2017 року, Уряд затвердив правила, як функціонуватимуть  інклюзивні класи у закладах загальної середньої освіти.