Якщо втрачено свідоцтво про народження, шлюб чи інший документ
Якщо ви зіштовхнулися із ситуацією, коли втрачено або пошкоджено свідоцтво про народження, шлюб, зміну імені чи інший документ, виданий органами державної реєстрації актів цивільного стану, не варто хвилюватися – існує офіційна процедура отримання дубліката. Процес оформлення є зрозумілим та не займає багато часу.
Відповідно до статті 19 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» (далі – Закон) повторна видача свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану, оригінал якого було вкрадено, загублено, пошкоджено чи знищено, та повторна видача свідоцтва у разі внесення змін до актового запису чи його поновлення здійснюються відділами державної реєстрації актів цивільного стану, дипломатичними представництвами і консульськими установами України на підставі актового запису цивільного стану, повідомляє Міністерство юстиції України
Для цього можуть подати заяву:
— особи, щодо яких складено запис;
— батьки;
— усиновлювачі;
— опікуни, піклувальники;
-представники закладу охорони здоров’я, навчального або іншого дитячого закладу, де постійно перебуває дитина;
— органи опіки та піклування.
Наказом Міністерства юстиції України від 09.12.2022 №5523/5 «Про внесення змін до наказу Міністерства юстиції України від 03.09.2022 №3734/5», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 12.12.2022 №1567/38903, внесено зміни до наказу Міністерства юстиції України від 03.09.2022 №3734/5 «Про впорядкування відносин з державної реєстрації народження в умовах воєнного стану», зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.09.2022 за №1009/38345, та визначено, що отримати свідоцтво про народження незалежно від дати проведення державної реєстрації народження фізичної особи та її походження мають право батьки дитини (один з них), баба, дід, повнолітні брат та сестра, тітка, дядько, мачуха, вітчим дитини або їх представник, що діє на підставі нотаріально посвідченої довіреності чи одного з документів, що посвідчують повноваження відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», а також Уповноважений Верховної Ради України з прав людини особисто або через свого представника.
Свідоцтво про смерть повторно видається другому з подружжя та близьким родичам померлого на підставі їхньої заяви та представникові органу опіки і піклування у разі виконання ним повноважень з опіки та піклування стосовно осіб, які мають право на отримання такого свідоцтва.
Свідоцтва про державну реєстрацію актів цивільного стану можуть повторно видаватись представнику особи, яка має право на повторне отримання свідоцтва про державну реєстрацію акта цивільного стану, у разі подання довіреності, посвідченої відповідно до Закону України «Про нотаріат», або документа, що посвідчує повноваження такого представника, відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність». Під час пред’явлення адвокатом ордера до нього обов’язково додається копія договору про надання правової допомоги, засвідчена у встановленому законодавством порядку (пункт 4 розділу IV Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні).
Під час подання заяви необхідно пред’явити оригінал паспорта громадянина України, паспортний документ іноземця або документ, що посвідчує особу без громадянства. У разі подання заяви громадянином України, який постійно проживає за кордоном – паспорт громадянина України для виїзду за кордон.
Ставку державного мита за повторну видачу свідоцтв про реєстрацію актів цивільного стану встановлено підпунктом «е» пункту 5 статті 3 Декрету Кабінету Міністрів України від 21.01.1993 № 7-93 «Про державне мито» у розмірі – 0,03 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (0,51 грн).
Крім того, відділи державної реєстрації актів цивільного стану можуть надавати платні послуги, перелік яких затверджується Кабінетом Міністрів України. Кошти, одержані від надання платних послуг, зараховуються до державного бюджету (частина третя статті 20 Закону).
Куди подати заяву
— До будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану незалежно від місця державної реєстрації акта цивільного стану та місця проживання заявника, розташованого на підконтрольній українській владі території. Перелік ДРАЦС та їхні контактні дані розміщені на веб-сайті Міністерства юстиції України за посиланням: https://is.gd/nby95l.
— До Центру надання адміністративних послуг. Контактні дані ЦНАПів за посиланням: https://is.gd/QGjtxR.
— Через портал «Дія». Цифровий офіс ДРАЦС опрацює вашу заяву.
Для цього потрібно:
- авторизуватися на порталі Дія;
- знайти «Послуги» та вибрати «Довідки й витяги»;
- вибрати потрібний документ;
- вказати, для кого документ і причину повторної видачі;
- вибрати, де заберете документ;
- сплатити послугу;
- підписати заяву Дія.Підписом або іншим КЕП.
Отримати готовий документ можна трьома способами:
- забрати самостійно у відділі ДРАЦС;
- доставкою на відділення Укрпошти;
- доставкою додому кур’єром Укрпошти.
— До дипломатичного представництва, консульської установи України, у разі перебування за кордоном.