Нововведення: соціальне, емоційне та етичне навчання

Нововведення: соціальне, емоційне та етичне навчання

Виховання цінностей – наріжний камінь Нової української школи, але ми ще не маємо достатньо напрацювань, як їх виховувати в межах системи освіти. Одну з програм, яка пропонує сучасні підходи для соціального, емоційного та етичного навчання — SEE Learning, пілотуватимуть вже цьогоріч у 25 школах України. Про це розповіла Міністр освіти і науки України Лілія Гриневич в межах  V Національної (не)конференції EdCamp Ukraine.

«Зараз на EdCamp Україна презентують новітню програму соціального, емоційного та етичного навчання для школярів. Вона буде пропілотована в 25 школах України. Сьогодні навіть будуть представлені для вчителів перші уроки такої програми. Нашим вчителям потрібно навчитися в якийсь спосіб поряд зі знаннями та вміннями формувати в наших молодих людей ті цінності, які допоможуть їм самореалізуватися й бути щасливими», – зазначила Лілія Гриневич.

Вона підкреслила, що пілотування допоможе виокремити найбільш успішні практики, які мають бути поширені на всі українські школи.

Завдяки гнучкості програми її можна практикувати як у межах окремого предмета, так у контексті інших уроків чи на позакласних заняттях. Тобто застосування програми жодним чином не порушить навчальний процес.

Також планується доповнити навчальні матеріали кращими українськими напрацюваннями з теми емоційного та соціального навчання.

Які школи увійдуть до 25 закладів проєкту, вирішать у межах конкурсного відбору після Національної (не)конференції EdCamp Ukraine 2019. Але принцип такий: один регіон – одна школа.

«Це 20-40-хвилинні заняття, поділені на сім розділів. Для кожної вікової групи уже створено понад 40 уроків, яких вистачить на рік-два роботи. Вони містять чіткі методичні інструкції та прості, іноді ігрові, завдання для класу, на підготовку до яких педагогу потрібно менш як півгодини. У серпні завершиться відбір, а восени почнеться навчання педагогів», – повідомив радник Міністра освіти і науки Олександр Елькін.

Програму SEE Learning розробила міжнародна команда вчених на базі Університету Еморі (США) за підтримки лауреата Нобелівської премії миру Далай-лами XIV. Підґрунтя нового методу – розвиток «soft skills» – «м’яких навичок» на кшталт уміння утримувати увагу, системно, креативно й критично мислити, співчувати, працювати в команді. Серед інших інновацій програми – виховання стійкості до негараздів та робота з психологічними травмами, що актуально для країни в стані війни.

 Social, Emotional and Ethical Learning вважається результатом розвитку ідей соціально-емоційного навчання (Social and Emotional Learning), яке розробив відомий американський психолог, письменник і науковий журналіст The New York Times Деніел Гоулман. Розробкою SEL займались у Єльському університеті (Нью-Гейвен, Коннектикут, США) та Іллінойському університеті у Чикаго (Іллінойс, США). Результати 18 років впровадження цього методу такі: серед 270 000 школярів академічна успішність покращилась на 11%, бійки та цькування стали рідшими на 10%. SEE Learning розробляли науковці Університету Еморі з консультаціями від Деніела Гоулмана.

 НАШ ГРАД